W dniach od 7 do 21 września 2023 roku odbyła się piąta międzyklubowa wyprawa do Gruzji. Był to kolejny etap poszukiwań rejonu pozwalającego na systematyczną eksplorację głębokich jaskiń. Tym razem rozpoznaliśmy masyw Khvamli w zachodniej Gruzji, wznoszący się na wysokość 2002 m n.p.m..

Zamieszkaliśmy w bazie Gruzińskich archeologów, którzy w tym rejonie prowadzą prace wykopaliskowe. Baza była w budowie więc w większości spaliśmy w namiotach. Ale mieliśmy za to dostęp do wody i prądu, a nawet do wifi.

W rezultacie odwiedziliśmy kilka jaskiń, które jednak okazały się niewielkimi obiektami. Do najciekawszych zaliczyć można jaskinię lodową w Khvamili, w której niestety ze względu na zalegający lód zakończyliśmy eksplorację na głębokości minus 44 metry. Ponadto zweryfikowaliśmy miejscową atrakcję – jaskinię Tekenteri, słynącą z tego, że jej otworem jest dziupla w drzewie. Sprawdzenie kilku innych otworów nie przyniosło ciekawych rezultatów i przemieściliśmy się do znanego z wcześniejszych naszych wypraw, rejonu Raczy. W ramach współpracy ze Speleoklubem of Georgia skartowaliśmy tam jaskinię Chergo, podziwiając piękne formy naciekowe.

W trakcie wyprawy pomierzyliśmy następujące jaskinie:

Tekenteri – długość 53,98 m, głębokość - 18,51 m
Lodowa w Khvamli – długość 216,80 m, głębokość - 44 m
Lodowa 2 w Khvamli - długość 101,23 m, głębokość - 32,6 m
Khergo – długość 192,43 m, głębokość - 21,47 m

Razem długość korytarzy – 564,44 m.

Ponadto w dwuosobowym zespole zrobiliśmy rekonesans masywu Askhi, gdzie zlokalizowaliśmy kilka otworów jaskiń, które będą celem kolejnej wyprawy. Relację z wyprawy można obejrzeć na tym filmie.

Otwór jaskini Tsutskhvati.

Wyprawa odbyła się w dniach od 17.09.2022r. do 01.10.2022r.. Uczestnikami byli członkowie Speleoklubów z Bielska Białej, Wałbrzych i oczywiście z Żagania. Działalność prowadzona była w kilku rejonach krasowych i w rezultacie skartowaliśmy 963 metry korytarzy w dwóch jaskiniach - Samchinka - 723 m i Cinckił - 240 m. Cinckił nazywana przez Gruzinów Tkibuli-Dzevruli skartowana została tylko w partiach wstępnych i konieczne będzie dalsze uzupełnienie pomiarów. W obu jaskiniach można "dołożyć" jeszcze sporo metrów, a Jaskinia Samchinka realnie może przekroczyć 1000 metrów długości. Niestety w jaskiniach jest sporo wody, co jest ich atrakcją ale też utrudnieniem w eksploracji. Ponadto zrobliliśmy rozpoznanie masywu Askhi, jednak załamanie pogody uniemożliwiło dzialalność w górach.

W dniach 09.06-24.06.2018 r. odbyła się kolejna (druga) międzyklubowa wyprawa do Gruzji. Dzięki zaproszeniu ze strony Speleoclubu of Georgia oraz Instytutu Geografii im. Vakhushti Bagrationi z Tbilisi mogliśmy poznać jaskinie i tereny krasowe w Gruzji.
    W 2016 r. gruzińscy speleolodzy w osobie Jury Davlianidze, zwrócili się do kolegi Michera z prośbą o nawiązanie współpracy z polskimi grotołazami. Celem współpracy ze strony polskich grotołazów miała być pomoc w szkoleniu młodych Gruzinów w technikach jaskiniowych oraz pomoc w eksploracji jaskiń i ich kartowaniu. Gruzini pragnęli pokazać rejony krasowe, w których chcieliby poprowadzić działalność eksploracyjną. Pierwsza wyprawa w 2017 r. miała charakter rekonesansowy. Po pierwszej wyprawie w 2017 r. i pobycie Gruzinów w Polsce (między innymi w Wojcieszowie), umówiono się na kontynuowanie współpracy w 2018 r.

Czytaj więcej...

Wyprawa do Gruzji zorganizowana w okresie 13.06-2.07.2019 r. przez kol. ze Speleoklubu Bielsko Biała, z udziałem grotołazów z Żagania i Wałbrzycha, działała w masywie Migaria (region Samegrelo). Są tam dość rozległe, wodne jaskinie o długości ponad 2 km i głębokościach około 250 m. Urokliwy i urozmaicony kraj oferuje duże bogactwo geograficzne i kulturowe.